Riccardo Morandi ei ollut ainoa "eurotieteellinen" siltaguru…
https://www.tiede.fi/comment/2527340#comment-2527340
danilography: Liberty Bridge, Novi Sad
Liberty Bridge is a bridge over the Danube in Novi Sad. Opened on 23 October 1981.
The architect [engineer, T.] was Nikola Hajdin.
Bridge pylons are 60 meters high, with a gap of 361 meters between them. In total there are 48 cables, who support structure. Construction of the bridge is 1382 meters long.
Construction of the bridge lasted 5 years.
The bridge was bombed and destroyed on 3 April 1999 by the NATO alliance.
Piilota aiemmat lainaukset (1)
laiskimus kirjoitti:
Tokkura kirjoitti:
En minä muuten näistä dippisasioista olisi kirjoittanut, koska näitä esijännittämällä yhteenkiristettyjä pätkäpalkkeja on käytetty nimenomaan pylonien aluella (välissä olevat nivelpalkit ovat "TTTT-laattoja"):
" Kuvan siltapalkki koostuu esijännittämällä yhteen liitetyistä elementeistä: pylonivalillä on neljä elementtiä, pyloni on keskellä elementtiä.
Salvini ei ole asiassa välttämättä aivan väärässä, erityisesti kun otetaan huomioon paitsi EU:n liikenneyhteuspolitiikka myös sen (uusi) "innovaatiopolitiikka", ns. "euro(puoskari)tieteen pohjalta.
Satun tuntemaan sattumalta asiaa, sillä olen tehnyt noin 40 vuotta sitten diplomityöni rakennustatii-kasta silloisella TTKK:lla juuri sen tyyppisitä, sittemmin harvinaisiksi jääneistä rakenteista, joita tässä betonielementtirakenteissa, esijännitetyssä sillassa on käytetty. Tämä silta on siis rakennettu 10 vuotta aikaisemmin. "
Laiskimus:
Et ole lainkaan perustellut tuota vahvennetulla fontilla laittamaani kohtaa, etkä selittänyt miten se liittyy mitenkään sitä ennen tai sen jälkeen kirjoittamaasi asiaan.
Väitteen esittäjällä on näyttövelvollisuus, eikä sen lukijoilla.
Esitä siis näyttö siitä:
1) mikä EU:n liikenneyhteuspolitiikka on
2) siitä mikä EU:n (uusi) "innovaatiopolitiikka" on, sekä
3) siitä mitä ns. "euro(puoskari)tieteellä tarkoitat ja miksi se on nimenomaan puoskaritiedettä.
Ellei näyttöä löydy peruuttanet tältä osin puheesi.
Tokkura:
Riccardo Morandi 1902 – 1989
Riccardo Morandi ei suinkaan ole edes ainoa eikä kuulusinkaan virheitään peittelevä ns. ns. "eurosiltaguru":
Tämän herran sillat ovat pysyneet ylhäällä (kunnes esim. NATO onpommittanut…), mm. kun ne ovat metallirakenteisia, mutta silti hänen "perusteoriana" vuoskymmeniä pidettyä kotelopalkkien teoriaansa on ollut pakko raskaasti korjata (ja samalla yksinkertaistaa):
https://www.tiede.fi/comment/2527328#comment-2527328
" (Bannatulla nimimerkki RJK:lla on aivan erityisesti ollut ongelmia hänen kanssaan… ja hän on luennoinut asiata myös Britannian valtion Avaruuskeskuksessa Aerospece Centerissä Loughborough'ssa.)
Ohoh! TÄÄLLÄhän se nykyinen EUROTIETEILJIÄ euroräyhää, eikä ole vastannut yhteenkään sähköpostiin virkansa eikä omasta puolestaan koskien pääteoksensa virheellisyyttä, joilla on noihin asemiin noussut:
Nikola Hajdin 1923 – , Serbian Tiedeakatemian puheenjohtaja vuoteen 2015, eurotieteilijä.
… "
A thin-walled rigid-in-plane rectangular box beam under torsion according to the theory of guided beams.
A revision of the Kollbrunner-Hajdin solution of the problem.
4nd ICTWS Conference, Loughborough, United Kingdom 2004
(Ohutseineämäisten rakenteiden 4. maailmankonferenssi)
https://books.google.fi/books?id=a0rHcmOHdAYC&pg=PA869#v=onepage&q&f=false
Laiskimus:
Salvinin oikeassa/väärässä oleminen jäänee myöhempään ajankohtaan.
Ps, jos kukaan ei esitä eikä ole esittänyt mitään kritiikkiä sinun esijännitteisiin betonirakenteisiin perustuvaa silta-alan osaamistasi kohtaan, ei sitä tarvitse turhaan loputtomiin perustella.
Tokkura:
Minä en ole mikään silta-alan osaaja, vaan rakennustatiikan perustutkija.
"Eurotieteen" dogmeihin kuuluu, että "siellä on ollut kaikki loppuuntutkittu jo iät ja ajaat", ja jos tulee vastakkaista näyttöä, se jyrätään ja terrorisoidaan maan rakoon.
Laiskimus:
Sen liittyminen kyseiseen siltaromahdukseen jäänee toistaiseksi epäselväksi, ellet pysty osoittamaan miten, miksi, ja missä järjestyksessä silta tosisiassa romahti.
Tokkura:
Se ei ole tässä olennaisinta. Tuo on erittäin yritteliäs rakenne, joka on tehty osista, ja aineistakin, joiden todellista rakenteellista ja fyskaalista ja KEMIALLISTAKAAN toimintaa ei ole silloin tunnettu ainakaan oikein, ja rakenteen on täysin perusteettomasti myös oletettu kestävän "ikuisesti". Sen jälkeen on kertynyt sanoisinko hälyttävää tutkimustietoa mm. pätkäpalkkirakenteen toiminnasta, betonin hydratoitumisesta ja sen aiheuttamasta terästen korrosiosta, betonin väsymisestä ja teräksen väsymisestä, joista kukin erikseenkin saattaisi aiheuttaa tämän asumustenkin yläpuolella kulkevan rakenteen romahduksen. Vastaavat rakenteet muuallakin ovat kokeneet romahduksia tai ovat käyttökiellossa.
Mutta EU:ssa on viranomaisten siunauksella huristeltu karvat korvilla ja suljettu silmätkin tutkimustiedolta.
Laiskimus:
Oletan ettei tämä ole toistaiseksi mahdollista, joten aihe kannattaisi jättää siihen aikaan kun jostain jotain faktaa aiheesta löytyy.
Tokkura:
Tämä EI ole erkoistapaus vaan TYYPPITAPAUS…
Jos tätä tutkimustietoa ei työnnetä europuoskaritiedesysteemille lusikalla perseestä sisään, SITÄ REI TUNNETA NIISSÄ "TUTKIMUKSISSAKAAN" joista puhut!
Laiskimus:
Esim jos saat jostain sillan rakennepiirustukset mitoituksineen voisi teoreettinen tarkastelu muuttua järkevämmäksi.
Tokkura:
Ei o mun asia.
Laiskimus:
Ilman tietoa siitä tai romahtamisen toteutuneista yksityiskohdista koko osaamisesi asiassa jäänee tämän siltaromahduksen kannalta hyödyttömäksi.
Tokkura:
Se on julkista tietoa. Jos se jätetään ehdoin tahdoin "hyödyttömäksi", asia rinnastuu joukkomurhaan, rikokseen ihmiskuntaa vastaan, josta voidaan tuomitakin missä maasa tahansa. En puhu vain omasta tuottamastani, vaan kaikesta paikkansa pitävästä titeellisestä tiedosta.
Laiskimus:
Emmehän tiedä edes sitä hajosiko sillasta ensin teräsrakenne, betoni vai niiden välinen liitos.
Tokkura:
Eiköhän tuo selviä. Mutta se olisi voinut olla toisinkin päin.
Kommentit (0)